05 września 2023

Czym jest TUS?

     TUS, czyli trening umiejętności społecznych, to forma pracy grupowej, której celem jest nauczenie dzieci skutecznych sposobów działania społecznego. Umiejętności komunikacyjne (np. słuchanie, odpowiadanie innym, zadawanie pytań), umiejętności prospołeczne (np. nawiązywanie i utrzymywanie kontaktu wzrokowego, wyznaczanie granic, pomaganie innym), radzenie sobie w trudnych sytuacjach (np. nauka asertywności, proszenie o pomoc) oraz domeny takie jak uczucia (uznanie, nazewnictwo, stopnie naukowe) lub kształtowanie własnej tożsamości (np. odkryć swoje mocne i słabe strony.

 

     Wiele TUS organizowanych jest dla dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju (ASD), ale jest to również odpowiednia forma pracy z innymi trudnościami, takimi jak agresja, nieśmiałość, ryzyko przystosowania społecznego. Ważne jest, aby grupa była w tym samym wieku, na tym samym poziomie poznawczym, intelektualnym i komunikacyjnym – wtedy tworzone są formy wsparcia dostosowane do możliwości każdego uczestnika, dzięki czemu każdy uczestnik może w pełni skorzystać z zajęć. Ponadto badania pokazują, że młodsi uczestnicy TUS są narażeni na uczenie się i wykazują mniejszy negatywny stosunek do zmian (za: Wojnarska, 2019). Oznacza to, że najlepszymi odbiorcami tego typu zajęć są przedszkolaki (ale najlepiej dzieci starsze ze względu na gotowość poznawczą) . Nie oznacza to jednak, że osoby starsze nie powinny korzystać z tego wsparcia, wręcz przeciwnie, odpowiednie dostosowanie programu do wieku i potrzeb grupy oraz lepsze możliwości uzyskania przez nastolatków superwizji

(z innego punktu widzenia)  może przekształcić się w swego rodzaju „grupę wsparcia”. Sprzyja omawianiu problemów, a nawet zawieraniu przyjaźni.

 

     Twórca tej metody Goldstein (1981, 2001) opracował zestaw pięćdziesięciu umiejętności, które uważał za najważniejsze dla prawidłowego funkcjonowania społecznego (m.in. słuchanie, proszenie o pomoc, uczestnictwo, rozumienie innych, zadawanie pytań, poznawanie własnych uczuć, itp.). Ważnym narzędziem realizacji tego założenia jest modelowanie prawidłowego zachowania i ćwiczenie umiejętności poprzez odgrywanie ról. Umiejętność uczenia się poprzez obserwację pozwala dziecku nabywać umiejętności w bezpiecznym środowisku. Lekcja jest przestrzenią do testowania i omawiania różnych sposobów reagowania, co sprzyja ich uogólnianiu i stosowaniu poza klasą. Dlatego ważnym zadaniem facylitatorów jest stworzenie przestrzeni, w której uczestnicy czują się bezpiecznie i jak w domu. W ten sposób zdobywasz dobre doświadczenie i dzięki temu możesz przenieść nabyte umiejętności do innych dziedzin życia, np. szkoły czy życia rodzinnego.

 

    Rozwijanie umiejętności społecznych jest bardzo ważnym sposobem wspierania rozwoju dzieci, ale często jest zaniedbywany w formalnym procesie edukacji. Kompetencje społeczne określają poziom socjalizacji i dojrzałości jednostki do podejmowania różnych ról społecznych – najpierw jako uczeń/dziecko, a następnie jako małżonek, rodzic czy pracownik. Wpływają na nasze relacje z innymi, naszą atrakcyjność społeczną i realizację naszych celów życiowych. Nie chodzi tylko o sukces, ale także o zwiększenie poczucia własnej wartości i pewności siebie młodych ludzi. W skrócie można stwierdzić, że trening umiejętności społecznych jest formą wspierania umiejętności społecznych dzieci z różnymi trudnościami.

 

    Wykorzystuje proces uczenia się, modelowanie, odgrywanie ról i uogólnianie. Pomaga dzieciom w każdym wieku rozwijać strategie radzenia sobie w codziennych sytuacjach oraz nazywać, rozumieć i regulować emocje. Jeśli uważasz, że Twoje dziecko ma takie trudności, skontaktuj się ze specjalistami pracującymi w naszej klinice, którzy doradzą Ci, jaka forma wsparcia będzie dla Twojego dziecka najodpowiedniejsza (pamiętaj, że nie wszystkie dzieci są gotowe do pracy w grupie, niektóre wymagają wcześniejszego przygotowania ). np. forma zajęć indywidualnych).

 

     Stale staramy się tworzyć nowe grupy dla dzieci w różnym wieku i o różnym stopniu trudności, dostosowując program do potrzeb środowiskowych zarówno naszej lokalnej społeczności Łomianek , jak i później globalnej wielkomiejskiej społeczności Warszawy , Rzymu  czy Nowego Jorku .

 

JOANNA ARKABUZ - Certyfikowany Trener TUS SST

 
 

KONTAKT 

Masz pytania?

   ul. Warszawska 98 lok 8 , 05- 092 Łomianki 

Copyright © 2023 Centrum Terapii "Bliżej". Wszystkie prawa zastrzeżone

W całości wykonana przez Bartłomieja i Joannę Arkabuz.