TUS, czyli trening umiejętności społecznych, to forma pracy grupowej, której celem jest nauczenie dzieci skutecznych sposobów działania społecznego. Umiejętności komunikacyjne (np. słuchanie, odpowiadanie innym, zadawanie pytań), umiejętności prospołeczne (np. nawiązywanie i utrzymywanie kontaktu wzrokowego, wyznaczanie granic, pomaganie innym), radzenie sobie w trudnych sytuacjach (np. nauka asertywności, proszenie o pomoc) oraz domeny takie jak uczucia (uznanie, nazewnictwo, stopnie naukowe) lub kształtowanie własnej tożsamości (np. odkryć swoje mocne i słabe strony.
Wiele TUS organizowanych jest dla dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju (ASD), ale jest to również odpowiednia forma pracy z innymi trudnościami, takimi jak agresja, nieśmiałość, ryzyko przystosowania społecznego. Ważne jest, aby grupa była w tym samym wieku, na tym samym poziomie poznawczym, intelektualnym i komunikacyjnym – wtedy tworzone są formy wsparcia dostosowane do możliwości każdego uczestnika, dzięki czemu każdy uczestnik może w pełni skorzystać z zajęć. Ponadto badania pokazują, że młodsi uczestnicy TUS są narażeni na uczenie się i wykazują mniejszy negatywny stosunek do zmian (za: Wojnarska, 2019). Oznacza to, że najlepszymi odbiorcami tego typu zajęć są przedszkolaki (ale najlepiej dzieci starsze ze względu na gotowość poznawczą) . Nie oznacza to jednak, że osoby starsze nie powinny korzystać z tego wsparcia, wręcz przeciwnie, odpowiednie dostosowanie programu do wieku i potrzeb grupy oraz lepsze możliwości uzyskania przez nastolatków superwizji
(z innego punktu widzenia) może przekształcić się w swego rodzaju „grupę wsparcia”. Sprzyja omawianiu problemów, a nawet zawieraniu przyjaźni.
Twórca tej metody Goldstein (1981, 2001) opracował zestaw pięćdziesięciu umiejętności, które uważał za najważniejsze dla prawidłowego funkcjonowania społecznego (m.in. słuchanie, proszenie o pomoc, uczestnictwo, rozumienie innych, zadawanie pytań, poznawanie własnych uczuć, itp.). Ważnym narzędziem realizacji tego założenia jest modelowanie prawidłowego zachowania i ćwiczenie umiejętności poprzez odgrywanie ról. Umiejętność uczenia się poprzez obserwację pozwala dziecku nabywać umiejętności w bezpiecznym środowisku. Lekcja jest przestrzenią do testowania i omawiania różnych sposobów reagowania, co sprzyja ich uogólnianiu i stosowaniu poza klasą. Dlatego ważnym zadaniem facylitatorów jest stworzenie przestrzeni, w której uczestnicy czują się bezpiecznie i jak w domu. W ten sposób zdobywasz dobre doświadczenie i dzięki temu możesz przenieść nabyte umiejętności do innych dziedzin życia, np. szkoły czy życia rodzinnego.
Rozwijanie umiejętności społecznych jest bardzo ważnym sposobem wspierania rozwoju dzieci, ale często jest zaniedbywany w formalnym procesie edukacji. Kompetencje społeczne określają poziom socjalizacji i dojrzałości jednostki do podejmowania różnych ról społecznych – najpierw jako uczeń/dziecko, a następnie jako małżonek, rodzic czy pracownik. Wpływają na nasze relacje z innymi, naszą atrakcyjność społeczną i realizację naszych celów życiowych. Nie chodzi tylko o sukces, ale także o zwiększenie poczucia własnej wartości i pewności siebie młodych ludzi. W skrócie można stwierdzić, że trening umiejętności społecznych jest formą wspierania umiejętności społecznych dzieci z różnymi trudnościami.
Wykorzystuje proces uczenia się, modelowanie, odgrywanie ról i uogólnianie. Pomaga dzieciom w każdym wieku rozwijać strategie radzenia sobie w codziennych sytuacjach oraz nazywać, rozumieć i regulować emocje. Jeśli uważasz, że Twoje dziecko ma takie trudności, skontaktuj się ze specjalistami pracującymi w naszej klinice, którzy doradzą Ci, jaka forma wsparcia będzie dla Twojego dziecka najodpowiedniejsza (pamiętaj, że nie wszystkie dzieci są gotowe do pracy w grupie, niektóre wymagają wcześniejszego przygotowania ). np. forma zajęć indywidualnych).
Stale staramy się tworzyć nowe grupy dla dzieci w różnym wieku i o różnym stopniu trudności, dostosowując program do potrzeb środowiskowych zarówno naszej lokalnej społeczności Łomianek , jak i później globalnej wielkomiejskiej społeczności Warszawy , Rzymu czy Nowego Jorku .
JOANNA ARKABUZ - Certyfikowany Trener TUS SST
KONTAKT
Masz pytania?
ul. Warszawska 98 lok 8 , 05- 092 Łomianki
Copyright © 2023 Centrum Terapii "Bliżej". Wszystkie prawa zastrzeżone
W całości wykonana przez Bartłomieja i Joannę Arkabuz.